Stavba modelu

10.12.2016

Stavba modelu dopravného lietadla určite nie je jednoduchá. Je potrebné dodržať množstvo presných postupov. No konečný výsledok sa vám odvďačí krásnym pohľadom na model dopravného lietadla, ktorým ste možno aj vy prvýkrát leteli na svoju dovolenku, či služobnú cestu.

Kontrola obsahu balenia

Samotná stavba modelu začína vždy vybalením obsahu krabice a kontrolou dielov. Je potrebné skontrolovať či rámčeky s dielmi sú kompletné, či nechýba žiadny diel, prípadne či diely nie sú poškodené. Takisto je potrebné skontrolovať či sú v balení dekály a či tiež nie sú poškodené. V prípade ak by ste mali v balení chýbajúce alebo poškodené diely, môžete stavebnicu reklamovať. Predajca vám model buď vymení za nový, alebo ak ste model kúpili v špecializovanej modelárskej predajni, môže vám predajca vybaviť reklamáciu priamo u výrobcu modelu. Buď vám vymení poškodené diely, alebo vám pošle diely chýbajúce.

Pokiaľ je po kontrole balenia všetko v poriadku a nič nie je poškodené alebo nič nechýba, možete sa pustiť do ďalšieho kroku. Tým je podrobné naštudovanie návodu na stavbu modelu. V návode sa dozviete všetky potrebné informácie. Obsahuje presný zoznam dielov a dekálov aj s ich očíslovaním. Ďalej zoznam potrebných farieb a náradia. Väčšina výrobcov uvádza odporúčané farby od akého výrobcu máte použiť. Je už na vás či zvolíte odporúčané farby, alebo si vyberiete ekvivalenty od iných výrobcov. V návode ďalej nájdete bezpečnosté upozornenia, samotný návod na stavbu, farebnú schému modelu a návod na presné umiestnenie dekálov. 

Pri študovaní návodu si všímjte najmä postupnosť krokov. Aby ste vedeli ktoré diely sa majú zlepiť ešte pred farbením a ktoré sa môžu zlepiť a nafarbiť zvlášť (napr. motory, podvozok). Ďalej nasleduje dôkladné naštudovanie farebnej schémy a návodu na umiestnenie dekálov. Tu odporúčam porovnať si tieto schémy s fotkami skutočného lietadla. Jednak aby ste si vedeli predstaviť ako v skutočnosti vyzerá sfarbenie a tak isto ako sú umiestnené dekály. Tak isto je dobré naštudovať si fotografie kvôli detailom, ktoré často nie sú zapracované do návodu na stavbu modelu. 

Príprava

Po detailnom naštudovaní modelu nasleduje príprava potrebných pomôcok ku samotnej stavbe. Ak už viete aké farby potrebujete, tak si ich pripravte na pracovný stôl. Ak poniektoré farby nemáte, musíte navštíviť modelársku predajňu a nakúpiť ich. Ďalej si potrebujete pripraviť modelátsku chémiu, ktorá obnáša lepidlá, farby, riedidlá, čističe ... Následne si pripravte nástroje ako sú sklapely, kliešte, špachtle, pinzety, štetce, špajle, špáratká, gázové štvorce ...  Nástrojov a pomôcok potrebných pri stavbe modelu je naozaj veľa. Ak je všetko pripravené, môžete pristúpiť k samotnej stavbe modelu.

Stavba modelu

Po všetkých nevyhnutných prípravách nasleduje samotná stavba modelu. Tu už nasledujete inštrukcie podľa návodu na stavbu. Zväčša sa začína zlepením trupu lietadla. Najprv vystrihnete diely z rámčeka. Očistíte si diely od zvyškov plastu a skontrolujete si, či diely k sebe naozaj pasujú. Niekedy diely k sebe nepasujú na 100 %, ale to je bežné a prípadné škárky v spojoch sa vyriešia zatmelením spojov. Tu prizvukujem jedu dôležitú vec, na ktorú množstvo začínajúcich modelárov zabúda. Do prednej časti trupu (nosu lietadla) je potrebné pridať závažie. V každom návode je uvedená presná váha závažia. Závažím môže byť kovová skrutka, matica či plastelína. Mne osobne sa osvedčila práve plastelína. Je tvárna, dobre sa natlačí do prednej časti modelu a upevniť ju na miesto nie je žiadny problém. Po týchto úvodných náležitostiach už postupujte podľa návodu.

Tmelenie

Po zlepení všetkých dielov je potrebné zatmeliť všetky spoje a nerovnosti tak, aby vznikol jednoliaty celok. Toto je veľmi dôležitá procedúra pre konečný vzhľad modelu. Vo finálnom výsledku nesmie byť na modeli vidieľný ani jeden spoj, či nerovnosť. Na zatmelenie slúžia tmely od rôznych výrobcov. Tmely sú jednozložkové alebo viaczložkové. Podľa účelu použitia. Po nanesení, je potrebné nechť tmel zatuhnúť, najlepšie aspoň 24 hodín. Po zatuhnutí tmel vybrúste tak, aby štrbina v spoji zanikla a povrch tvoril jednoliaty celok. 

Surfacer

Po kompletizácii všetkých častí a zatmelení spojov a nerovností nasleduje násterk surfacerom. Surfacer je základná farba, ktorá slúži ako podklad pre kryciu farbu, ale aj ako tmel na drobné škrábance a nerovnosti. Toto je veľmi dôležitý bod, ktorý ak vynecháte, krycia farba vám nebude dobre držať na samotnom plastne. Surfacer je možné dostať kúpiť v spreji alebo ako farbu do airbrush pištole.  Nástrek surfacerom zjednotí povrch modelu a zaleje drobné nerovnosti či škrabance na plaste.

Nástrek a maskovanie modelu

Po násterku surfacerom a jeho jemnom vybrúsení nasleduje samotný nástrek farbami podľa farebnej schémy modelu. Dopravné lietadlá často vynikajú farebnou pestorsťou. Už to nie sú len fádne biele lietadlá s nalepenými logami dopravcov. Často livery lieadiel obsahuje zložité farebné schémy, preto aj táto fáza je veľmi náročná a časovo zdĺhavá. Preto je veľmi potrebné dôkladne si naštudovať farebnú schému modelu, čo som spomínal na začiatku článku. Ja zväčša začínam nástrekom krídel. Tie sú často nastriekané jednou farbou (určitý odtieň sivej). Čiže začínam oddelením krídel od tupu maskovacou páskou. Čiže si vyznačím deliacu hranicu krídla a trupu. Odporúčam vám používať originál modelárske maskovacie pásky. Vyrába ich niekoľko výrobcov. Ja mám najviac osvedčené maskovacie pásky Revell a  Tamiya. Po vymaskovaní deliacej línie prikročím k zakrytiu trupu modelu. Na to poslúži obyčajný papier, alebo u mňa osvedčená potravinárska fólia. Je potrebné zakryť každý otvor či škárku, ktorá nemá byť nafarbná. Takýto postup aplikujeme pokiaľ nie je nafarbený celý model. Detailné postupy nástreku a maskovania si ukážeme v ďalších článkoch.

Brúsenie a leštenie

Po dokončení nástreku modelu farbami nasleduje ich vybrúsenie a jemné leštenie. Po každom nástreku vzniká na povrchu modelu tzv. "krupička". Tá sa dá odstrániť jemným vybrúsením farby. Na to slúžia veľmi jemné brúsne handričky a špongie, ktoré sa používajú aj v automobilovom priemysle. Takýmto spôsobom odstránime z povrchu modelu krupičku a ďalej sa priblížime k reálnemu vzhľadu modelu. Po vybrúsení farby je možné povrch ešte jemne vyleštiť leštiacimi handričkami.

Lakovanie

Lakovanie je ďalšou veľmi dôležitou procedúrou. Pre vzhľad modelu je to rovnako dôležité ako kvalita a čistota stavby. Takmer každé dopravné lietadlo je oslepujúco naleštené. Je to z viacerých dôvodov. Jednak je to o prezentácii dopravcu. Lesknúce sa lietadlo pôsobí na pasažiera priťahujúco a dôveryhodne. Na druhej strane je to o spotrebe paliva a odpore vzduchu. Preto tento podstatný detail je potrebné zachovať aj pri modeli dopravného lietadla. Lakovanie samotné je proces rozložený do viacerých fáz. 

Ak ste dokončili farbenie a vybrúsenie farby, môžete pristúpiť k lakovaniu. Na model sa aplikujú minimálne dve vrstvy lesklého laku. Najprv ide prvá vrstva lesklého laku. Po vytvrdnutí laku nasleduje jeho vybrúsenie a jemné vyleštenie obdobne ako po nástreku farby. Potom nasleduje aplikácia dekálov. Po dekáloch príde druhá vrstva laku. Po nej opätovné brúsenie a leštenie laku. Potom wash (zašpinenie) modelu a tretia vrstva laku. Potom znova brúsenie jemné leštenie a konečné leštenie do vysokého lesku za pomoci leštiacich pást. 

Dekály

Po aplikácii prvej vrstvy laku nasleduje osadenie dekálov. Dekály sú v podstate tenučké "nálepky". Dekály sú vytlačené na špecialnom papieri.  Z papiera sa uvoľnia namočením na krátku dobu do vlažnej vody. Dekál, alebo po slovensky obtlačok, sa následne uvoľní z papiera a je možné ho preniesť na povrch modelu. Je potrebné aby ste dekál umiestnili na správne miesto. Na to vám slúži návod na umiestnenie dekálov a taktiež už skôr spomenuté fotografie skutočného lietadla. Pri aplikácii obtlačkov sa používajú tiež špeciálne roztoky, ktoré dekál zmäkčia a ten potom lepšie kopíruje povrch modelu. 

Wash

Po osadení dekálov a druhej vrstve laku nasleduje wash. Wash je v podstate zašpinenie modelu. Môže sa vám to zdať divné. Prečo ušpiniť krásny nový model? Je to jednoduché. Pri stavbe modelu sa vždy snažíme priblížiť skutočnej predlohe. A keď ste už leteli dopravným lietadlom, iste ste si všimli, že jeho niektoré časti sú viac či menej zašpinené. Najčastiešie sa jedná o riadiace plochy na krídlach, výškovku, smerovku či podvozok. Všade tam sa zachytáva špina od prevádzkových kvapalín či prachu. Preto je túto skutočnosť potrebné zachytiť aj na modeli. Na to slúžia špeciálne vodou riediteľné farby s označením WASH. Tým znázorníme zašpinenie ovládacích plôch. 

Záverečná kompletizácia a leštenie

Po nanesení washu a tretej vrstve laku nasleduje záverečná kompletizácia a finálne leštenie. Kompletizácia spočíva v osadení podvouku, podvozkových dverí, výškovky a pod. Finálne leštenie je opeť dôležitý bod stavby. Aby model dostal výsledný lesk a podobal sa tak skutočnej predlohe, je potrebné ho patrične vyleštiť. Na to slúžia leštiace pasty. Sú to prípravky bežne používané v automobilovom priemysle na leštenie karosérií vozidiel. Ja používam tri druhy leštiacich pást: hrubú, strednú a jemnú. Najčastejšie však používam jemnú leštiacu pastu. Tú nanesiem na gázový štvorec a jemne rozleštím celý povrch modelu. Postupujem tak, aby som dosiahol rovnomerný lesk na celom povrchu. Po dokončení tejto fázy je váš model hotový a pripravený na obdiv vašich známych a verejnosti. 

"Všetka táto drina sa vám nakoniec odvďačí krásnym výsledkom v podobe modelu dopravného lietadla"

Cesta k hotovému modelu "dopraváka" je náročná, ale výsledok určite stojí za to. 

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky